ایمانِ کافر
برای این که بت پرست نباشی، کافی نیست که بت ها را شکسته باشی؛ بایستی خویِ بت پرستی را ترک گفته باشی. نیچه

Friday, March 21, 2003

آیا قرآن ...؟!
مدتی پيش در سايت شما مقاله ای خواندم که اشاره ای کوچک به قرآن های کشف شده در مسجد اعظم صنعا در يمن داشت (متاسفانه نام نويسنده مقاله و تاريخ آن در خاطرم نيست). از آنجايی که بسياری از خبر های رايج در اين گونه موارد تنها شايعات است، در صدد برآمدم که در مورد آن تحقيق کنم (با کمتر از يک ساعت جستجو در گوگل مطالب زيادی ميشود در اين زمينه يافت).
همه ميدانيم که يکی از ارکانِ اسلام اين است که قرآن معجزه یِ محمد، کلامِ خدا و هميشگی است و هيچ تغيير و تحريفی در آن بوجود نيامده است (و نخواهد آمد).
(إنا نحن نزلنا الذكر و إنا له لحافظون) . (الحجر/9)
با قرآن های کشف شده در صنعا دست کم می توان ثابت کرد که متن قرآن هم در طول زمان تغيير کرده و قرآن امروز با قرآن 1300 سال پيش متفاوت است. به نظر بنده اين يکی از بزرگترين کشف ها در مورد قرآن است که نميدانم به چه دليل مورد توجه خردورزان پارسی زبان قرار نگرفته است.
جهت اطلاع آن دسته از دوستانی که در جريان نيستند، گزارش خلاصه ای عرض ميکنم:
در سال 1972 در جريان بازسازی مسجد اعظم صنعا، کارگران به انبوه کاغذهای قديمی ای برخوردند که در اثر رطوبت و گذشت سده ها به هم چسبيده بودند؛ موش ها و حشره ها نيز به آنها آسيب هايی رسانده بودند. با بی توجهی خاص مشرق زمينيان، آن ها را در بيست گونی سيب زمينی مچاله کرده و زير راه پله ی يکی از مناره ها انداختند. يکی از مقامات ميراث فرهنگی يمن به اهميت کشف جديد پی برد و با کوشش فراوان توانست در سال 1979 (بعد از هفت سال؟؟) يک دانشمند آلمانی (با پشتيبانی مالی دولت آلمان) را متقاعد کند تا روی کاغذ پاره ها کار کند و آنها را باز سازی کند.
اعضای تيم آلمانی
1 - Gerd-R. Puin, a specialist in Arabic calligraphy and Koranic paleography based at Saarland University, in Saarbrücken, Germany.
2 - H.-C. Graf von Bothmer, an Islamic-art historian also based at Saarland University.
کشف کردند که بخشی از اين کاغذ پاره ها در حقيقت نسخه های قديمی قرآن هستند که باهم تفاوت هايی دارند. از آنجايی که بيم آن می رفت که با انتشار خبر، اسناد توسط مذهبی ها نابود شود يا دست کم جلوی کار گروه تحقيقات گرفته شود، با نمونه پشتکار آلمانی و بدون منتشر کردن اخبار، به کار جمع آوری، مرتب سازی و کلاسه بندی اسناد ادامه دادند. تا سال 1997 تقريبا 35000 ميکروفيلم از گرفته شد که در سال 1999 به آلمان برده شده است و پس از آن گزارشی مختصر در سال 1999 در اين زمينه در مجله آتلانتيک به چاپ رسيد:
آدرس نسخه الکترونيکی:
What is the Koran?
The Atlantic, January 1999
http://www.theatlantic.com/issues/99jan/koran.htm
داستان به اين قرار است که ظاهرا هر دفعه بعد از دادن تغييراتی در متن قرآن نسخه های قديمی می بايد معدوم شده و نسخه های جديد جایگزين می شده اند. گويا مصادر امور در مسجد صنعا نخواسته اند که نسخه های قرآن را نابود کنند و به دفن آنها کفايت کرده اند.
با عکاسی با نور فرابنفش از برخی نسخه های کشف شده، آثار پاک کردن يک متن و دوباره نويسی آن مشهود است و بسياری از نسخه ها با سایر نسخه هایِ رسمیِ کنونیِ قرآن تفاوت دارند.
با توجه به اين اسناد می توان نتيجه گرفت که در قرآن، برخلاف تصور و باور مسلمانان، در طول سده ها تغييراتی داده شده است و اين، افسانه یِ لاتغيير بودن قرآن و حفاظت خدا از آن را باطل ميکند.
قرار بود به زودی اين دو دانشمند کتابی بر مبنای اين تحقيقات به چاپ برسانند که يا نشده است و يا بنده نتوانستم پيدا بکنم. البته با توجه به اهميت موضوع و جنجالی که احتمالا پس از انتشار اين اسناد در مسلمانان تندرو جهان به پا خواهد شد، بعيد نيست که اراده ای سياسی يا دستِ کم بیم از تکرار ماجرای سلمان رشدی، جلوی انتشار آنرا گرفته باشد.
آخرين خبری که من توانستم در این زمينه بدست بياورم، مقاله ای چاپ شده در آگوست 2000 در گاردين است:
Querying the Koran
Abul Taher / Guardian / Tuesday August 8, 2000
http://www.guardian.co.uk/guardianeducation/story/0,3605,351449,00.html
بر گرفته از تارنمایِ « کـافـر »


********************************************************

» خانه